de lijn bus

Slopende shiften, slepende stress

Niet elke bus- of tramchauffeur of treinbestuurder is tevreden met zijn shiften. Deze zijn namelijk dikwijls zeer vermoeiend. Mogelijke shiften vinden vroeg in de ochtend, in de loop van de dag, ’s avonds of tijdens de nacht plaats. Een buschauffeur of treinbestuurder heeft in principe niet zoveel rusttijden. Het gebeurt daarom vaker dat er pauze wordt genomen tussen twee busritten. Als bestuurder van een bus of van een trein is het essentieel dat je af en toe de batterijen kan opladen. Je bent immers verantwoordelijk voor de passagiers die je vervoert. En deze tonen niet altijd het verdiende respect. Er zijn passagiers die lawaai maken op de bus of trein, de omgeving vervuilen en zelfs niet betalen voor het vervoer. Daarnaast beslaat het respectloos handelen ook de emotionele houding van heel veel Belgen: zowel De Lijn en MIVB als de NMBS kampt met de reputatie van ‘stakende sector’ te zijn. Als klap op de vuurpijl krijgen de meeste chauffeurs wekelijks het verwijten die gerelateerd zijn aan de stiptheid. Hoewel hier intensief aan gewerkt wordt, valt dit probleem moeilijk op te  lossen. Zo zouden de chauffeurs in kwestie klagen over de onredelijke én onhaalbare uren van dienstregelingen. Helaas is het zo dat respect – of liever een gebrek eraan – een probleem is binnen de openbaar vervoerssector dat al jaren aansleept.

trein

Stressmannetje als promotie voor openbaar vervoer

Omwille van bovenstaande situaties werd het Stressmannetje in het leven geroepen. Deze mascotte heeft de hoofdrol bemachtigd in een campagne van De Lijn. De promotionele figuur zelf richt zich op de autochauffeur die permanente ergernissen ervaart vanwege files en onhoffelijk gedrag op de baan. In de campagne worden de pluspunten van openbaar vervoer – als alternatieve oplossing dan - nadrukkelijk in de kijker gezet. Ook ik moet het toegeven: ik woon in een drukke stad en heb al vaker gemerkt dat het openbaar vervoer me sneller én veiliger naar mijn gewenste bestemming brengt. Bovendien hoef ik me dankzij De Lijn en de NMBS geen zorgen meer te maken over parkeerplaatsen. Of boetes, nog erger! Wat ik doe om de stress tijdens de bus- of treinrit te voorkomen? Ik plaats me strategisch in een hoekje met een aantal magazines. Of ik neem mijn laptop mee.